POVIJEST GUMA

U drugoj polovici 18. stoljeća  ručna se proizvodnja počela zamjenjivati parnim strojevima. Time je počeo razvoj koji se od kraja 18. do sredine 19. stoljeća temeljito zamjenio ranije političke, gospodarske i društvene sustave u većem dijelu svijeta. Počela je prva industrijska revolucija.           POVIJEST GUME  U 18. stoljeću najveću manufakturnu proizvodnju imala je Engleska. Proizvođači su sve više novaca ulagali u stvaranje novih izuma. Najbitniji je bio izum parnog stroja. Njega je 1764.g usavršio Škot James Watt. Novi parni strojevi su vrlo brzo pronašli primjenu u tvornicama, rudnicima i prometu. Godine 1814. Englez George Stephenson konstruirao je prvu parnu lokomotivu. U tako brzo rastućoj industriji i sirova guma je koristila za brojne namjene. No, rastezljiva i ljepljiva stvarala je brojne probleme sve dok Amerikanac Charles Goodyear nije otkrio postupak vulkanizacije 1839.godine, nakon 8 godina eksperimentiranja sa sirovom gumom. Iako bi ovaj pronalazak mogli lako prepisati Nathanielu Haywardu koji je Goodyear-a 1838. godine upoznao sa postupkom dodavanja sumpora, što je već godinama primjenjivao u svojoj tvornici u Woburn-u (Massachusetts). Međutim Goodyear je postupak usavršio i 1844. patentirao, te počeo masivno primjenjivati vulkaniziranu gumu za razne industrijske namjene.

Godine 1888. škotski veterinar John Dunlop napravio je prvu zrakom punjenu gumu za biciklu. Ideju je dobio dok je radio na trociklu svog sina. Silno oduševljen laganom rotacijom zrakom punjene gume u odnosu na drveni točak Dunlop je pohitao u patentni ured da prijavi svoj pronalazak. Dvije godine poslije su mu javili da mu pronalazak nemogu prihvatiti, jer je patentiran čak 43 godine prije, odnosno 1845.godine na ime još jednog Škota, genijalnog izumitelja ispred svog vremena čije ime je Robert William Thomson. Imao je samo 23 godine kada je zrakom punjene gume montirao na razne kočije i parno vozilo koje je sam konstruirao. Nažalost u to doba 1845. godine kvaliteta gume je bila jako loša, tako su se gume stalno probijale, te njegov izum nije zaživio u komercijalne svrhe. Ni John Dunlop 43 godine poslije, unatoč ulaganju u bicikle koje su vožene na njegovim pneumaticima redovito pobjeđivale u Irskoj, Škotskoj i Engleskoj nije uspio progurati pronalazak u komercijalne svrhe. Njegova kompanija je postala svjetski poznata tek 17 godina nakon njegove smrti, 1890. Kada je u Belfastu počela komercijalna proizvodnja. No tek 1895.godine počinje primjena pneumatika na automobilima, koju uvodi mladi Francuz Andre Michelin. Ipak i tada je gumarska industrija bila tek u povojima, ponajviše zbog problema koje su stvarale gume ljepljene na drvene i željezne kotače. Godine 1903. problem rješava P.W. Litchfield iz Goodyaer kompanije koji patentira prvu tubless gumu. Nažalost zbog loše kvalitete felgi, odnosno obruča njegov izum će zaživjeti tek 51 godinu poslije, 1954.godine.

POVJEST GUMAGodine 1910. Američka kompanija B.F. Goodrich patentira manje osjetljivu i dugotrajnu gumu koju su proizveli dodavajući u postupku vulkanizacije pored ostalih aditiva i kredu. Tek 1911.godine sve probleme tadašnjih guma rješava Philip Strauss kombinirajući pneumatik i unutarnju zračnicu. Od tada kreće puni razvoj gumarske industrije. Pored svih pronalazaka važno je  izdvojiti da je prvu sintetičku sirovu gumu patentirala kompanija B.F.Goodrich 1937. Godine i nazvala je sirovinu Chemigum.