PRITISAK ZRAKA

pritisakKada se govori o sigurnosti prometa općenito, pritisak zraka u gumama je nezaobilazna tema. Savjet za redovnu kontrola pritiska se uvijek nalazi među 10 najvažnijh savjeta za sigurnu vožnju, a u većini slučajeva među prvih pet. Čak je i američki presjednik Barak Obama u presjedničkoj kampanji apelirao na vozače da to redovno čine.

Vožnja sa propisno napumpanim gumama je od najvećeg značaja za sigurnost, pošto samo ispravno napumpane gume dobro drže težinu vozila, prianjaju na cestu, troše manje goriva, proizvode manju buku, garantiraju najkraći put kočenja i doprinose produženju životnog vijeka guma.

Uz smanjenu potrošnju goriva manje je i zagađivanje zraka. Sve ovo je dovelo do toga da se kvaliteta guma u skoro svim zemljama svijeta zakonski propiše. Od studenog 2012. godine sve zemlje Europske unije su uvele novi standard označavanja čiji je cilj informiranje kupaca o svojstvima proizvoda vezanim za sigurnost, ekonomičnost i ekološki utjecaj.

Unatoč ogromnom značaju ove teme, vozači se i dalje nemarno odnose i voze sa nedovoljno napumpanim gumama. Nemaran odnos prema ovom važnom pitanju nije samo naša loša osobina, događa se to svugdje u svijetu. Istraživanja koje je provela industrija guma u EU su pokazala da se najmanje 65% automobila u svakom trenutku kreće europskim putevima sa nedovoljno napumpanim gumama. Nedovoljno napumpane gume zahtjevaju dodatnu energiju za kotrljanje guma i mogu povećati potrošnju goriva do 4%, a životni vijek gume se može skratiti do 45%.

PROVJERITE TLAK U GUMAMA

PROVJERITE TLAK U GUMAMA

Još jedno podsjećanje da je kontrola pritiska u gumama veoma značajna za sigurnost vožnje dolazi iz istraživanja koja su nedavno provedena u Velikoj Britaniji (Institute of Advanced Motorists Trust).

Istraživanja provedena na uzorku od oko 500 vozača su pokazala da u prosjeku samo 18% muškaraca i 4% žena provjerava pritisak u gumama jednom tjedno, po preporučenoj redovitosti. Također, samo 37% muškaraca i 32% žena kontrolira pritisak u gumama jednom mjesečno.

Uređaji za pumpanje zraka u servisima (u našim uvjetima na benzinskim pumpama) su prilično precizni, sa 80%-tnom preciznošću u rasponu od 0,3 – 2 bar-a, a skoro svi su precizni na više od 0,5 bar-a. Ipak većina vozača nisu svjesni da pritisak u gumama koji savjetuju proizvođači se odnosi na pumpanje guma kada su hladne mada se i u kratkoj vožnji od kuće do pumpe za zrak gume mogu zagrijati.

Rezultat pumpanja toplih guma do nivoa kao da su hladne može dovesti do toga da pritisak u gumama bude 12%-15% manji od propisanog (kad se ohlade).

Studija je također  pokazala kakav je stav vozača prema plaćanju usluga  kontrole pritiska. Prije dvije godine ove usluge su bile besplatne u većini vulkanizerskih servisa u Britaniji, dok se danas plaća novčićima na automatima. Cijene su od 20 penija za 2 minuta do 50 penija za 3 minuta.Većina vozača smatra da su ovo razumne cijene za pouzdane i točne uređaje, ali ako bi cijena porasla na 1 funtu samo jedna osmina muškaraca i trećina žena bi bila spremna da plati tu cijenu.

Na sreću mi neživimo u Velikoj Britaniji i usluga kontrole pritiska guma u našem servisu je besplatna.

Vozeći na nedovoljno napumpanim gumama ugrožavate zdravlje!

Iako izgleda kao da pritisak u gumama nema nikakve veze sa zaštitom okoliša, istraživanja velikih proizvođača guma su pokazala da se zbog toga u atmosferu ispuštaju ogromne količine CO2. Potrebno je da utrošite samo nekoliko minuta mjesečno za provjeravanje pritiska u gumama da bi i vi pridonjeli zaštiti okoliša.

Oko 20% energije koje utroši putnički automobil  uzrokovano je svladavanje otpora kotrljanja. Nastojanja proizvođača, prije svega Michelina,a u zadnje vrijeme Bridgestona, Pirellia i Goodyear koncerna  da smanji otpor kotrljanja i do 50 %, vodi velikoj uštedi energije.

Pritisak u gumama ima veliki utjecaj na otpor kotrljanja, najvažniji faktor potrošnje goriva. Pošto nizak pritisak povećava otpor kotrljanja, to direktno utječe na potrošnju goriva i ispuštanje plinova u atmosferu.cijena goriva

Na osnovu podataka iz 2012. godine, Bridgestone-ov tehnički centar za Europu je izračunao da 38% vozila koja voze sa nedovoljnim pritiskom u gumama nepotrebno utroše 5.3 milijarde litara goriva koji koštaju 7 milijardi eura. U atmosferu se ispusti 12.3 miliona tona CO2 godišnje. To odgovara količini od 4,6 gr/km CO2 godišnje za svaki automobil na europskim putevima. Kako cijene goriva svakodnevno rastu, tako se i šteta povećava.

Pored toga, niži pritisak u gumama od propisnog, utječe na smanjenu sigurnosti vožnje i lošije ukupne vozne karakteristike vozila i kraći životni vijek gume.

Zato još jednom apeliramo na sve vozače:

Mjerite redovno pritisak u gumama!