ZIMSKE GUME

Zašto su zimske gume bolje od ljetnjih u zimskim uvjetima

zimske gume

Nove zakonske odredbe o zimskoj opremi u zimskim uvjetima na cesti navode mnoge vozače da zimske gume nisu ni potrebne na suhoj ili mokroj cesti tijekom zime. To je velika zabluda jer je poznato da za gume zima počinje kada temperatura padne ispod +7C. Na toj temperaturi ljetna guma očvrsne,  a njezine  performanse se smanjuju. Zakon nas prinuđuje da zimske gume imamo samo na snijegu, ledu i poledici, ali o osobnoj sigurnosti moramo se sami brinuti i odabrati  gume sa kojima je rizik sveden na najmanju mjeru.

Prvo da Vas upoznamo sa pravilnikom o tehnički uvjetima vozila u prometu na cestama.

MUP-ov zakon članak br.93 kaže :

„Pod zimskom opremom motornih vozila, čija najveća dopuštena masa nije veća od 3.5 tona prema ovom pravilniku podrazumjevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.

Pod zimskom opremom autobusa podrazumjevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila, koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.

Na vozila se nesmiju postavljati gume sa čavlima.“

Zimska oprema u Hrvatskoj je obvezna od 15.11. do 15.04.

Iz navedenog pravilnika možete zaključiti da zimske gume po zakonu nisu ni potrebne tijekom zimskih uvjeta, ukoliko ljetne gume imaju dubinu šare veću od 4mm.

Na ono što ćemo Vam u ovom članku obratiti pažnju je ponašanje na cesti ljetnih i zimskih guma u zimskim uvjetima.

Konstrukcija zimskih guma

Zimske gume, gume za snijeg kako se sve češće zovu, su konstruirane  za  korištenje u zimskim uvjetima, kada su temperature niske. Svi znamo da su zimske gume bolje od ljetnjih guma zimi, ali šta je to u zimskoj gumi što je čini boljom? Koje su to karakteristike koje joj daju prednost u odnosu na ljetnje i gume za sve sezone?

Jedna od najznačajnijih karakteristika gume je prianjanje na podlogu što je posebno važno za zimske gume. Kritične komponente zimske gume zbog kojih je bolja od ljetnje i gume za sve sezone su:

  • gumena smjesa od koje su napravljene,
  • dizajn gazećeg sloja i
  • veliki broj finih lamela.

Interakcija i uravnoteženost ovih karakteristika daju zimskoj gumi najbolje moguće performanse u zimskim uvjetima.

Gumena smjesa

Gumena smjesa od koje je ljetnja guma proizvedena otvrdne  ispod +7°C i ne može da omogući nivo prianjanja koji je potreban zimi. Specijalna tehnologija proizvodnje omogućuje zimskoj gumi da bude elastična i da dobro prianja za podlogu na niskim temperaturama.7 stupnjeva

U sastavu gumene smjese je više prirodnog kaučuka i silike koji otvrdnu na mnogo nižim temperaturama od sintetičkog kaučuka. Silika u gumenoj smjesi također utječe na bolje performanse kočenja na mokrom što skraćuje zaustavni trag kočenja.

 Dizajn gazećeg sloja

Dizajn gazećeg sloja je posebno važan u uvjetima snijega i bljuzgavice kada kotač svojom rotacijom pritiska snijeg u široke kanale gume stvarajući dodatnu trakciju. Zahvaljujući usmjerenom, asimetričnom dizajnu gazećeg sloja (protektora) i većoj dubini kanala (+5 do 8%) bolje su performanse kočenja i manja je opasnost od akvaplaninga.

Lamele

Na prvi pogled zimsku gumu možemo prepoznati po velikom broju sitnih, poprečnih lamela kojima je guma “izreckana”. Zimska guma ima oko 1200 lamela što je mnogo više u odnosu na ljetnju gumu koja ima svega 200 lamela. Lamele omogućuju blokovima gazećeg sloja da se saviju i zariju dublje u snijeg ili led što poboljšava vuču.

Bolje performanse zimskih guma

Zahvaljujući ovim karakteristikama zimske gume imaju bolje prianjanje i vuču u uslovima snijega i leda od ljetnjih i guma za sve sezone. To se odnosi na bolje držanje na putu, manji rizik od akvaplaninga, ubrzanje i bolje kočenje.

Najvažnija performansa zimske gume od koje zavisi sigurnost kočenje u zimskim uvjetima koja se mjeri dužinom zaustavnog puta kočenja. Ispod +7°C zimska guma ima kraći zaustavni put u svim uvjetima bilo da je na putu snijeg, led, poledica, mokra ili suha podloga. Testovi poznatih proizvođača guma to potvrđuju (Michelin, Continental, itd.). Prema testu koji je proveo Michelin to izgleda ovako:

zaustavni putZaustavni put na snijegu sa 50km/h

Ljetnja guma: 63m
Zimska guma 32m

Ljetnoj gumi je potrebno 31m više da bi se zaustavila.

Zaustavni put na mokrim cestama  sa 80km/h i temperaturom nižom od 7°C

Ljetnja guma: 40m
Zimska guma 34m

Ljetnoj gumi je potrebno 6m više da bi se zaustavila.

Prema tome, dovoljno je da kočenje bude duže za samo jedan metar i da sudar ne može biti izbjegnut. Zimske gume vam pomažu da izbjegnete rizike od povreda i materijalne štete. Ako ih do sada niste montirali učinite to odmah.

Manje gume i felge zimi

Za povećanje colaže guma i felgi  mnogi su već čuli (plus koncept), ali za minus koncept malo ljudi zna.  Plus koncept je jedan od načina da se poboljšaju vozne karakteristike i izgled automobila montiranjem širih guma nižeg profila na felge iste ili veće colaže pri čemu ukupna visina gume mora ostati približno ista.

Obično se u ljetnom periodu stavljaju šire gume te se colaža felge  povećava za 1,2,3 ili više inča. Kada dođe zima niskoprofilne gume se ne ponašaju sjajno u dubokom snijegu tako da se često zamjenjuju užim gumama manje colaže. Ovo je obrnuti postupak i zove se minus koncept.

Što se postiže manjom colažom?

Pored prednosti koje uža guma pokazuje na snijegu ne treba zaboraviti i ekonomski trenutak. Manja colaža je popularna  prilikom kupovine zimskih guma jer mnogo jeftinije je  kupiti zimsku gumu od 15″ nego od 17″. Isto se odnosi i na felge.

Skupe alu felge su zimi izložene utjecaju  soli kojom se posipaju putevi. Jedan od načina da se alu felge sačuvaju je njihova zamjena čeličnim felgama u toku zime. To je dodatna ušteda jer su čelične felge daleko jeftinije od alu felgi. Ako se traži najekonomičnije rješenje, onda su to svakako dva seta guma sa felgama, ljetnji sa alu felgama i zimski s čeličnim manje colaže. Nije potrebno mjenjati gume u proljeće i na jesen već samo zamjenjivati kompletne setove.

Prednost kotača  manje colaže, i viših bočnih zidova gume je i taj što su otporniji na rupe i nogostup.